Karina RKarina RBruger på akvarie - danmarks største akvariegalleri
Dato: 2013-10-12

Karina R Tilmeldt: okt 2013
Emne: 1
Svar: 7

Hvordan holder jeg bedst rent? + en masse andet. HJÆLP

Hej.
Pt har jeg et 130 ltr. akvarium hvor land tager en del plads. Jeg har to sumpskildpadder deri (trekøls) + nogle rensefisk (dem som man putter fødderne ned til?) Jeg vil gerne op i et 300 ltr hjørne akvarium - men som I sikkert allerede har gættet, så ved jeg ikke ret meget om det - og det er her I kommer ind i billedet
Jeg skal bruge en pumpe som er super god til at holde rent, da sådan nogle skildpadder sviner en del, men hvad skal jeg vælge??
Mht. lys, så er jeg også temmelig lost. De har selvf. deres "sol" men lyset på selve akvariet er alm. lysstofrør, men er der noget lys der er bedre, så jeg fx ikke har så mange alger? Skal lige siges at jeg kun har plastik planter, da skildpadderne rykker rigtige planter fra hinanden (de spiser dem ikke)
Jeg har også læst en del om støvsugere, hvilket jeg rigtig gerne vil have da det er et helvede at skulle slæbe vand frem og tilbage - hvilken en skal jeg vælge?
Jeg skifter vand en gang om måneden, og renser pumper med et par ugers mellemrum.
Og hvis I ellers har gode tips til at holde akvariet rent og flot, så tager jeg gerne imod råd
Pasningen af skildpadderne har jeg styr på, men der tages altid imod råd Det er første gang jeg har skildpadder, men har sat mig en del ind i det - nu mangler jeg bare viden om akvariet. Så er I ikke søde at hjælpe mig?

Gå til sidste svar »

Svar til: Hvordan holder jeg bedst rent? + en masse andet. HJÆLP

• Karina R Tilmeldt: okt 2013
    5 år siden

Hvis vandet er meget beskidt, så skifter jeg et par spande. Men det er kun ca. en gang om måneden at hele akvariet bliver skrubbet. Jeg har to mindre pumper på det, så det er ikke sådan at det slet ikke bliver renset Den pumpe du snakker om, vil den også kunne trække et 300 liters?

• Betina S Tilmeldt: mar 2013
    Svar: 63
    Akvarier: 4
    Fotoalbum: 1
    5 år siden

lad pumperne være til de får nedsat flow. du bør slet ikke rengøre dem så ofte (hvis de ikke kan holde mere end et par uger uden at få nedsat flow, så er de for små)
    Jeg vil give jan ret, større og oftere vandskift. Jeg vil nok vælge en spanpumpe som har større kapasitet end de 300 l som du vil have, af hensyn til at skildpadderne sviner en del.

dine garra rufa vil sikkert sætte pris på mere plads da de jo får en god størrelse. regn med minimun 12 l pr doktorfisk og så skal skildpadderne jo også have plads derudover.

• Tim N Tilmeldt: apr 2013
    Emner: 33
    Svar: 194
    Akvarier: 7
    5 år siden

Af pumpe vil jeg klart anbefale eheim Pro. 3 2075 (ikke den elektriske)
    Jeg har selv et 325L akvarie og den renser det perfekt
    Jeg skifter 20-25% vand 1 gang om ugen .
    Pumpen har jeg renset 1 gang og har haft den i 4mrd.
    Jeg har en fast dag hver uge hvor jeg skifter vand, slamsuger/hæver, skraber ruderne med en alge skraber og trimmer planter.
    Ang. Vandskift. Du skriver du skifter vand med spande.... Puha et arbejde. Jeg vil give dit et lille råd som spare dig tid og kræfter. Køb en vandslange i jemogfix og så køb sådan en adapter til at sætte på din vandhane, bruser eller hvad du nu lige har tæt på akvariet. Mens vandet lige så stille løber gennem slange. Ud i afløbet, kan du lige skrabe ruder, så har du tappet den mængde vand af du vil. Så sætter du vandslangen på hanen og tænder og vupti, så fyldes akvariet stille og rolig mens du lige slamsuger/hæver.

Jeg har 2 akvarier og hver fredag bruger jeg ca. 1-2 timer med oprydning og det hele og så skynder jeg mig ikke
    - håber jeg har hjulpet dig mere end jeg har forvirret dig
    Ellers må du gerne skrive så må jeg se om jeg kan lave en lille video eller noget der er nemmere at forstå

5 år siden

Har ikke noget problem med at pumperne nedsætter flowet, kun at der kommer sand i dem fordi skildpadderne trykker dem ned på bunden. Og så bliver de selvf. renset når det sker

Tim N: Hvor får jeg fat i en slamsuger til den slags, kan den også tage sandet? Jeg forstår ikke hvad du mener med hæver? Altså hæver vandstanden?
    Er der en speciel grund til at det ikke må være den elektriske eheim. Pro?

Jeg var for resten i Petworld i dag, og der så jeg at de havde noget algekiller, er det noget I kender noget til og evt. har nogle erfaringer med? Jeg købte det dog ikke, fordi jeg var lidt usikker på det. Købte nemlig engang et startset til min bror, og der var der noget pulver med som skulle sikre baktierebalancen, men det slog nu alle hans fisk ihjel selvom han brugte det som der stod på pakken...

Mange tak for alle jeres svar, håber ikke jeg bombardere jer med for mange spørgsmål

5 år siden

Hej igen
    Slamsuge/hæve er det samme, man slamsuger bunden for synlig affald, og så slamhæver man bundlaget for at komme lidt ned i bundlaget og få skidtet med op.
    Jeg vil anbefale denne:
    http://www.petworld.dk/product/algefjernere--rengoering/akva-stoevsuger.aspx#top
    Ang. Pumpe vil jeg ikke tage den elektriske pga. En del småfejl i softwaren , den er simpelhen for finfølende. Rigtig mange af dem som har købt den elektriske, har den til at køre i manuelt pogram fordi der er bøvl med det automatiske. Så dumt at bruge penge på den, når man kan købe den manuel lidt billiger.

Jeg vil aldrig købe sådan noget algedræber, eller vandkvalitets forbedring alt sådan noget kemi skal ikke i akvariet, efter min mening. Det eneste jeg selv bruger er flydende akvarie gødning

5 år siden

PS. Hvor bor du i landet bare for at høre hvilken petworld du bruger

5 år siden

Arh jamen sådan en har jeg allerede! Jeg vidste bare ikke hvad den var til det var en der fulgte med et brugt akvarie, jeg fik for lang tid siden. Jeg kunne ikke finde ud af hvordan man skulle bruge den Det jeg troede du snakkede om, var sådan en man brugte når man tømte akvariet - lidt ligesom man kan bruge en vådstøvsuger.
    Nej, jeg var heller ikke helt sikker på hvor godt det ville være for akvariet at putte sådan noget i.

Jeg bruger den Petworld der ligger i Viby J

5 år siden

Når okay
    - nu må man jo ikke sige noget dårligt om de forskellige butikker osv. Men jeg har haft et par dårlige oplevelser der, men personale der ikke rigtig vidste hvad de endelig havde med at gøre ... Men har sikkert bare været uheldig
    - jeg bruger personligt den i Horsens når jeg bruger petworld og der snakker jeg altid med ham selv (John) og det er der kun kommet gode ting ud af

5 år siden

Jeg er nu enig med dig, der er mange af dem der ikke ved meget om det. Jeg købte skildpadderne af John, og han tror at han ved en masse om det, men da jeg snakkede med professionelle, så viste det sig at det han havde sagt var forkert. Men har fået at vide af mange at han er rigtig god til akvarier, og det kan han jo sagtens være uden at være god til skildpadder Det kan være jeg skal snakke med ham om det

5 år siden

Træls ....
    - man burde ikke sælge noget man ikke ved noget om det bliver 1 minus på listen til ham

5 år siden

Ja det er sgu ikke så godt Overvejer meget at gå af med mine dejlige skildpadder, har fundet et skildpadde-redningscenter i Esbjerg som gerne vil tage imod den. Det må jeg lige tænke over. Så der er 3 temmelig store doktorfisk, som gratis kan afhentes i Mårslet

• Morten A Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 8
    Akvarier: 4
    Videoer: 1
    5 år siden

som jan siger en fx6 eller 5 og så mere vandskift

• Nanna U Tilmeldt: sep 2017
    Svar: 1

Svar til: Hvordan holder jeg bedst rent? + en masse andet. HJÆLP

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...