Lasse ALasse ABruger på akvarie - danmarks største akvariegalleri
Dato: 2020-2-22

Lasse A Tilmeldt: feb 2020
Emne: 1

Nybegynder - og det hele er gået galt :(

For ca. 5 uger siden fik min familie og jeg et 23 l akvarie af min arbejdskollega. Efter at have rengjort det, kørte jeg til dyrehandlen og købte bund dække og 2 planter. Jeg skyllede gruset godt indtil vandet var klart, og plantede planterne i grusset mens jeg fyldte akvariet med vand. Det kørte med pumpe og lys i 1½ uge. Så begyndte vi at skulle have fisk, så vi fik testet vandet hos dyrehandleren - Det var fint! Vi købte her 9 gubbier og 1 malle.
De første 2 uger med fisk gik rigtig godt, og de 2 store hunner fik hver 3 unger - men siden er det gået helt galt!
I mandags fandt jeg den ene hun død om morgnen, og om eftermiddagen den anden store hun. Fik skiftet halvdelen af vandet, og håbede det gik godt. Desværre har vi her til morgen fundet en død han, og nu er alle baby guppyer også væk - den sidste har jeg netop fisket op af akvariet. Jeg har her til aften lavet endnu et vandskifte.
Der er intet at se på fiskene - hverken de døde eller levende.

Akvariet er 23 L.
Temperatur er 25 grader
De får mad en gang om dagen.
Værdier på vand:
No3 = 10
No2 = 0,5
GH = > 14 grader d
KH = 20 grader d (Den er jo så ikke ok)
pH = 7,8

Jeg har lige lavet vand klar til endnu et vandskifte med aquasafe, det regner jeg med at skifte i morgen - men jeg aner faktisk ikke hvad jeg laver!
Alt hjælp modtages med kyshånd.

Gå til sidste svar »

Svar til: Nybegynder - og det hele er gået galt :(

• Nico P Tilmeldt: aug 2019
    Emne: 1
    Svar: 5
    6 måneder siden

Jeg har absolut ingen ideer om hvad de forskellige værdier skal være på.
    Men ting du kan undersøge: bruger du et OK foder, og får de nok af det? Er fiskene tynde at se på, er der nok noget galt med fodringen.
    Har du levende planter i? Og hvis ja, trives de?
    Hvis planterne kan leve der, så giver de ilt fra sig og bruger en del af det kvælstof fiskene producerer.
    Er der levende planter kan du muligvis undvære en luftpumpe.
    Jeg har selv et 250 liters akvarie, og jeg har ikke luftpumpe. Tilgengæld trives mine planter så godt at de skal tyndes kraftigt ud i hver 14 dag.
    Jeg håber du får det til at fungere.

• Bertil  A Tilmeldt: jul 2020
    Svar: 1
    2 måneder siden

Du har købt nogle syge guppyer, det har ikke noget med dine vand værdier at gøre

Svar til: Nybegynder - og det hele er gået galt :(

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...