Anne-Mette FAnne-Mette FBruger på akvarie - danmarks største akvariegalleri
Dato: 2013-8-8

Anne-Mette F Tilmeldt: aug 2013
Emner: 2
Svar: 1

Hvilken sammensætning 54 liter

Jeg er ny inden for fisk og derfor vil jeg gerne høre hvad i siger til mit valg af fisk.

Jeg har et 54 liters akvarie stående hvor i jeg nu har 5 Platy fisk (Mickey mouse fisk) jeg skal ud og have købt lidt flere for at få lidt mere liv i akvariet, jeg havde tænkt på:

5 gubbi (3 han 2 hun)
2 sugmalle
1 Kampfisk

Havde også overvejet nogle rejer? Jeg har læst at der ca må være mellem 15-20 små fisk i akvariet og at kampfisk helst ikke må gå med flere af dens ejen art.

Havde også tænkt på nogle Neon fisk men eftersom det er stimefisk er jeg bange for at få for mange.

Råd modtages gerne

Gå til sidste svar »

Svar til: Hvilken sammensætning 54 liter

• Isabel J Tilmeldt: aug 2013
    Emner: 6
    Svar: 7
    Akvarier: 1
    5 år siden

Kampfisken må du gerne have gående sammen med kampfisk hun men ikke andre hanner!
    og dit valg lyder fornuftigt!

• Christian K Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 5
    Svar: 101
    Akvarier: 2
    Fotoalbum: 1
    5 år siden

Pas på med dit valg af sugemalle, alm ancistrus kan IKKE gå i 54 liter. En håndfuld dværgsugemaller (otocinclus) er bedre, eller et par gumminæser (l-187).

Det er også en dårlig idé at sætte kampfisk sammen med andre fisk som har store finner og kraftige farver, eks. guppy og platy. Det er ikke uden grund, at den har sit navn jo.

• Anne-Mette F Tilmeldt: aug 2013
    Emner: 2
    5 år siden

Ja jeg har godt læst at det skal være de små dværgsugemaller, har valgt at undlade kampfisken, har du ellers nogle forslag til fisk der ikke yngler det store eller nogle fisk man kan købe enkeltvis?

5 år siden

Hvis det var mig, så havde jeg valgt mig en lille stime neonfisk, eller rød neonfisk, en 5-8 stykker, et par flotte dværg gurami'er (en han og 1-2 hunner), og en håndfuld på 5 dværgsugemaller. Så er akvariet også godt fyldt.

• Daniel P Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 8
    Svar: 32
    Akvarier: 4
    Fotoalbum: 6
    Videoer: 1
    5 år siden

Mine ancistruser har nu gået fint i et 54liters, og de har ynglet 6 gange i det, Så der var rigtigt mange en over gang, de gik sammen med platyer 8-9 stykker yngel og en enkelt guppy

5 år siden

Jeg kender også en der har holdt scalare i 60 liter. Det betyder ikke det er det rigtige at gøre.

• Maya & Happy H. & Lucky D. Tilmeldt: apr 2014
    Emner: 11
    Svar: 91
    Akvarier: 1
    4 år siden

Ikke hold guppy og kampfisk sammen. Gubby hannerne bliver dræbt.

• Karl K Tilmeldt: feb 2014
    Svar: 71
    4 år siden

Daniel P, det betyder jo ikke at de ikke har taget skade, de vokser jo også langsomt. De er højst sandsynligt blevet mindre end de rigtig skulle have været pga. dårlig vandkvalitet, de sviner jo ret meget, og hvis man smider nogle andre fisk oven i, så vil den dårlige vand kvalitet også gå ud over dem, og de vil blive mindre end de normalt ville have blevet. Så kommer vi jo også til om de har nok plads, uden at kende de dimensioner på 54l, kan jeg jo ikke rigtig sige det, men hvis akvariet er 4 gange så langt som en fuldvoksen ancistrus, og 2 gange så bred, så vil jeg mene den har plads langt. De skulle kunne blive 15cm en gang i mellem så et akvarie på 60x30cm, ville godt kunne holde et par stykker når vi tænker på pladsen. For en nybegynder vil jeg ikke anbefale det, for det vil blot gøre det svære at holde vandkvaliteten god.
    Jeg vil sige Otocinclus

• Daniel P Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 8
    Svar: 32
    Akvarier: 4
    Fotoalbum: 6
    Videoer: 1
    4 år siden

Karl K,.

Jeg har ikke længere 54liter, og jeg yngler ikke længere sugemaller,

• Karl K Tilmeldt: feb 2014
    Svar: 71
  • Silke S Tilmeldt: apr 2018
    7 måneder siden

Vi købte 10 neon fisk i sommers og nu er der kun 1 tilbage så tror ikke helt at der kommer flere end man køber

Svar til: Hvilken sammensætning 54 liter

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...