Daniel JDaniel JBruger på akvarie - danmarks største akvariegalleri
Dato: 2013-7-26

Daniel J Tilmeldt: jul 2013
Emne: 1

Hvilke fisk kan leve uden pumpe?

Hey Guys,

Jeg tænker på at købe en lille bowle med nogle fisk i, for at gøre mit hjem en lille smule hyggeligt.

Ved at man kan have kampfisk og slørhaler i (når det er uden pumpe) men er der andre fisk der kan leve deri?

Er der nogen der har nogle gode råd til mig, jeg er helt ny og vil bare gerne have en simpelt smukt lille bowle med fisk.

Vh. Daniel

Gå til sidste svar »

Svar til: Hvilke fisk kan leve uden pumpe?

• Reject ™ Tilmeldt: jul 2013
    Svar: 1
    Akvarier: 1
    5 år siden

Jeg vil personligt ikke anbefale at have fisk i en bowle overhovedet, så skal det ihvertfald være en ganske stor bowle, vi snakker over 100 liter.

At holde slørhaler i en bowle er dyrplageri, de bliver alt for store, en kampfisk ville nok være et bedre valg, hvis det endelig er.

Dog vil jeg advare dig, men bliver meget hurtigt bidt af hobbyen, det kan godt være man starter i det små, men det griber hurtigt om sig, og inden man ved det har man 500+ liter vand til at stå.

• Christian K Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 5
    Svar: 101
    Akvarier: 2
    Fotoalbum: 1
    5 år siden

Bowler og helt små akvarier er IKKE egnet til fisk. Vil man have sådan et arrangement i sit hjem, så kig på rejer i stedet, de kan oftest også klare sig uden filtrering.

Og så lige til info, slørhaler skal have minimum 250 liter vand, og mange mener endda at de slet ikke hører hjemme i et akvarie, men i en havedam, og jeg har tendens til at være enig.

• Frederik Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 15
    Svar: 256
    Akvarier: 3
    5 år siden

Du kan evt. starte op med et lidt større men nemt akvarium, hvor få fisk kan trives godt med plads til både dem, men også planter, sten/skjul

Dette er et godt eksempel
    http://www.petworld.dk/product/akvariesaet--bowler/guppy-hotel-7330002006643.aspx#top

• Rasmus M Tilmeldt: aug 2013
    Svar: 13
    5 år siden

Det du skal have med i tankerne, er at akvariefisk, stadig er dyr, som kræver den rette omsorg/pleje for at trives.

Nuvel er et akvarie flot at kigge på, men det er meget mere end bare en dekoration Og det er jeg helt sikker på, at du også godt er klar over, ellers spurgte du jo ikke efter råd.

Jeg er helt enig med de andre. En bowle er pæn... men den egner sig ikke til at holde dyr i.

• Tevfik C Tilmeldt: feb 2014
    Svar: 8
    4 år siden

Hej

Jeg har tængt mig om at købe et bowle med 2 små gubbier der i men skal der være pumpe

Af:tevfik Colak

Vil helst have svaret hurtigt

4 år siden

Se mit link fra petworld. Der er stort set alt du behøver og Guppyerne kan trives godt. Der er den rigtige filterstørrelse til at holde det rent og så er der lys, som er meget vigtigt. Det er der ikke i bowler.

4 år siden

Hej Frederik

Kan de gubbier godt leve i et bowle uden pumpe?

4 år siden

Nej ikke i længden. Planterne kan ikke holde vandet rent for afføring og de skal bruge lys for at overleve + så skal der et varmelegeme i også, da Guppyer skal have en vandtemperatur mellem 25-28 grader.

4 år siden

hej igen

jeg har tængt mig at lige plastik planter så og tre men det jeg ved det er at små to guppyer godt kan leve i en bolwe uden et pumpe ikke frederik

4 år siden

Ved slet ikke hvad du snakker om nu. Plastikplanter og intet filter? Du er heldig hvis dine Guppyer overlever en uge så . Tropiske fisk kan ikke leve uden filter og slet ikke med plastikplanter. Planter suger næring ud af fisk's afføring hvor de så danner oxygen/ilt som fisk så indånder med deres gæller. Resten af afføringen ender på bunden hvor det samler bakterier som så slår fiskene ihjel . Lyt til hvad folk skriver her på AG. Det er folk som ved noget og hvad der er rigtigt og forkert

4 år siden

okey okey hvilken fisk kan så leve uden pump

4 år siden

Er det til bowle?

• Peder R Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 54
    4 år siden

En bowle er en glimrende slikskål... Måske nogle skulle forklare hvorfor en bowle ikke er så god til fisk..?

Som jeg ser på det, så har det noget med at det er svært at få plads til filter, varme, planter og lys... Og så noget med en meget lille overflade på vandet, så der er ikke så meget ilt i vandet....
    Filteret og iltmanglen kan klares med en luftpumpe og et bundfilter. Lys, kan man klare med en skrivebordslampe... Men så er der indretningen og varmen... En bowle er normalt ikke ret stor, og det er meget svært at gøre den pæn og holde den pæn... En kampfisk triives bedst ved 27-29 grader og så er man nødt til at have et varmelegme...
    Jeg vil foreslå at du får RCS rejer i din bowler... De er flotte, behøver ikke varmelegme, yngler meget og er ret simple at holde...

Du skal først lægge bundpladen til bundfilteret i, så sætter du luftpumpen i røret der går fra bundfilterpladen og op til overfladen... Så renser du gruset, og lægger det i bowlen, der skal være ca. 4 cm. Så fylder du ca. halvdelen af bowleren op, venter til vandet har stuetemperatur. Så dekorerer du bowlen med planter og trarødder, og fylder det sidste vand i...
    Når alt det er gjort, tænder du lys og pumpe... Lyset skal være tændt 8-9 timer i døgnet, det er nemmest at styre med et tænd og sluk ur... Pumpen må aldrig slukkes... Det skal køre i 3 dage, så skifter du 25% af vandet, og efter yderligere 3 dage kan du putte rejer i...
    Der er vigtigt at du ikke fodrer for meget, og du skal skifte 25-30% af vandet hver uge...
    Så tror jeg godt du kan få succes med en bowle...

4 år siden

Ja til et bowle

• Knud P Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 20
    Svar: 371
    Videoer: 6
    4 år siden

Her er nogle de kan hel sikkert

4 år siden

Ingen kommentar. Jeg og mange, virkelig mange andre prøver at forklar på 4-5 forum at bowler ikke kan bruges til fisk. Hvis du virkelig er så glad for en bowle, så køb en blomst og sæt i En Orkide ville se flot ud i en bowle, men fisk? NEJ. Jeg kan sende en privat besked hvor jeg kan vejlede dig til noget som kan trives i en bowle. Men det er ikke noget stort udvalg af fisk du får at vælge i mellem.

4 år siden

Hej alle sammen

Vil i være søde og svare på dise
    spørsmål

1) behøver planter at have skrivebord lampe kan det ikke bare få sollys og lave fotosyntese også kan fiskene leve uden pumpe i bowlen

2) hvilken fisk yngler mest og hurtig

3) hvormaget koster et Bowl

4) hvilke fisk kan klare sig uden pumpe i et Bowl

4 år siden

Jeg tror ikke du læser vores svar.Alle siger (AT FISK IKKE KAN LEVE I EN BOWLE) kan du ikke prøve at få det ind i hoved og anskaffe et akvarium. Se det link jeg har sent til dig. Det er perfect at starte ud med. Hvis du er i tvivl med fiskevalg kan du bare skrive. Ville meget gerne skrive en liste til dig med fisk der kan gå sammen Men bowler NEJ NEJ OG NEJ

• Tim N Tilmeldt: apr 2013
    Emner: 33
    Svar: 194
    Akvarier: 7
    4 år siden

Du har jo fået svar på det hele .....
    Spøger Google "han" ved det meste ..
    Men bare lige så der er en mere det har sagt det ....
    drop bowle det er kun til slik ikke til fisk... Køb dig et akvarie startsæt på dba der koster mellem 200 og 500 alt efter hvor meget udstyr der er med. Du kan købe et med planter og det hele hvis dy vil . Du kan også begynde forfra selv... Det bliver du også meget mere glad for i længden :)...

4 år siden

Jeg gentager mit link. Alt du behøver i helt nyt, ubrugt tilstand til ingen penge. Læs den lille tekst ud for billedet og se at det passer perfekt til dit behov. http://www.petworld.dk/product/akvariesaet--bowler/startersaet.aspx#info

Og tak Tim. Nu er vi 6 stk som siger at bowle ikke betaler sig

4 år siden

Hej igen

Nu vil jeg købe et bowle med rejer der i men skal rejer have pumpe eller planter
    Eller lys hvad

4 år siden

Læs mit indlæg igen... Rejer skal osse have et filter...

4 år siden

Omfg...... Jeg ved godt vi skal snakke pænt og hjælpe og være søde.
    Men forstå det nu, der er ingen af os andre der på nogen måde vil råde dig til at købe en bowle.....
    Alle fisk og rejer har brug for filter og planter det eneste der måske kan leve i en bowle er snegle og der vil jeg ikke endgang love noget er ikke så klog på snegle.

Men hvis du tog vores svar lidt seriøst og gad lytte til vores råd så vil du komme langt.

Du bliver ved med at spørge om ting der allerede er svaret på 1 eller flere gange før. Stop nu....
    En bowle er til slik ikke til levende dyr, slut færdig..

Du kan købe 100 vis af forskellige akvarier på dba fra 20L og op efter. De koster fra 200kr,- og op efter.

Og hvis du vil have levende dyr er det det du skal købe.

Held og lykke........

4 år siden

Okey du behøver ikke at sige ( omfg )
    Ville bare have lidt hjelp for ved slet ikke noget om fisk så ses ALDRI

4 år siden

Vi har jo prøvet at hjælpe dig, men det virker ikke som om du lytter ??
    Du får svar på det du spørge om og så spørge du om det samme dagen efter bare på en anden måde ?

Og vi har sagt flere gange at en bowle ikke dur til levende dyr.
    Men du bliver ved med at spørge hvilke fisk du kan have og hvordan du lige gør.

Hvis du ikke vil lytte til os så vil det være bedre at prøve at søge rundt på Google og så læse dig til hvad, hvor og hvordan ..... Husk at være kildekritisk find nogle erfarne akvarister og se hvad de skriver.
    Læs arts beskrivelser at de fisk du kunne tænke dig der står tit hvor mange liter vand fisken mindst skal have +/-.

Håber du kommer godt i gang med denne hobby, da det er en veldig spændene, hyggelig, sjov (og måske lidt dyr hobby)

Vi har prøvet at hjælpe dig så godt vi kunne ved at sige vores mening og erfaring som jeg lige kan liste op igen , for at være sikker på du har set/læst det
    Bowle er til slik, blomster, frugt osv...
    Akvarie er til snegle, rejer, fisk osv... Self. Alt efter størrelse.

Start sæt kan købes brugt på dba til næsten ingen penge. Vil du have noget nyt kan du f.eks. Købe et 54L i din lokale dyreforrerning til omkring 500kr, klar, parat til start

Held og lykke med på vejen , vi prøver hverken at skræmme dig eller gøre grin med dig

Vi svare bare på dit indlæg ud fra vores holdninger, erfaring og viden

• Phillip / Nutiden Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 11
  • Saad S Tilmeldt: apr 2013
    Emner: 6
    Svar: 244
    Videoer: 2
  • Sofie S Tilmeldt: apr 2014
    4 år siden

Hej Tevfik C,

Vi overvejer også at købe en bowle med fisk - hvilke fisk kan overleve i en bowle?

• Karl K Tilmeldt: feb 2014
    Emner: 5
    Svar: 71
    4 år siden

Sofie, jeg vil anbefale du starter din egen tråd, men du for nok det samme svar, som nu, ingen fisk kan leve i en bowle.

4 år siden

SERIØST
    Læs lige de kommentar der er skrevet før du skriver en kommentar Sofie.
    ( BOWLER ER TORTUR FOR FISK )

Hver sød at undgå bowler og køb et start akvarium/startsæt. Du kan få mange billige, helt nye akvarier med alt du skal bruge. Filter, varme og lys som ikke koster mere end 400 - 700 kr. (Det virker)

• Saad S Tilmeldt: apr 2013
    Emner: 6
    Svar: 244
    Videoer: 2
    4 år siden

AG når det bedst.. Der bare alt for mange børn her

• jannick E Tilmeldt: maj 2014
    4 år siden

hvad med guldfisk? kan de leve uden pumpe i en bowle med en plante
    og en af fiskene er lige død tror i det kan være derfor

4 år siden

Åååhhh mit hoved. Skal vi fortsætte det her 3 gange mere?

Jannick.
    Bowle er ikke hjemsted for fisk. Og slet ikke guldfisk og slørhaler. Deres størrelse er ubegrænset fordi de er så forskellige, men de bliver ihvertfald over 15-20 cm. Guldfisk kan godt leve uden filter, men de skal også have plads. Hvis de ikke har plads nok, sker der noget med deres finner så de ikke kan svømme, og så dør de. Guldfisk og slørhaler skal mindst havde et 54L akvarium. Der er plads til 3-4 stk. Læs lige de andre kommentar først

4 år siden

Forkert... Guldfisk hører til i en havedam... De er koldtvandsfisk, bliver store, sviner rigtig meget så de har brug for et stort kraftigt filter... Af og til smider folk deres guldfisk i den lokale sø når de er blevet for store til deres akvarie... Det er selvfølgelig ulovligt, da de kan udkonkurrere de andre fisk der lever naturligt i søen... Se lige det her billede...

• Ane Vallensved S Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 2
    Svar: 11
    3 år siden

lidt ved siden af, MEN har haft en rigtig flot let gylden bowle med en flot sumpplante i.Dette var helt perfekt pynt til mit lille værelse hvor der ikke var plads til så meget puynt og plaqnter (40 kvadratmeters et værelses)

• Cille L Tilmeldt: jun 2016
    2 år siden

Hvor længe kan akvariefisk leve uden pumpe hvis strømen er gået sig en tur

• Anton M Tilmeldt: feb 2017
    Svar: 2
    1 år siden

Hvad er problemet endtelig med bowle. (Er det fordi de er for små eller hvad?)

• Anton M Tilmeldt: feb 2017
    Svar: 2
    1 år siden

Kan man ikke bare købe en meget stor bowle? Synes selv at bowle ser pænere ud.

Svar til: Hvilke fisk kan leve uden pumpe?

Relaterede emner

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...