Patrick PPatrick PBruger på akvarie - danmarks største akvariegalleri
Dato: 2013-4-14

Patrick P Tilmeldt: mar 2013
Emner: 16
Svar: 31
Akvarier: 3

Fisk i vandet før tid?

Hej allesammen
har hørt fra nogen at det er muligt at komme fisk i allerede inden der er gået den første uge, efter planterne er kommet i vandet, alle boblerne i akvariet skal bare være væk først... kan det passe..?

Gå til sidste svar »

Svar til: Fisk i vandet før tid?

• Lystfiskeren Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 30
    Akvarier: 2
    6 år siden

jeg ville ikke gøre det og har heller aldrig hørt om det... vent i 2 uger med at gøre noget det er det bedste, så er du også sikker på at det er blevet kørt ind ordentligt.. lav en nitrit test inden du går ud og køber fisk så du er 100% sikker på at det er iorden. og ikke købe alle fisk på engang det kan vælte den gode bakteri kultur

• Christian K Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 5
    Svar: 101
    Fotoalbum: 1
    6 år siden

Boblerne har ikke noget med sagen at gøre, vandet skal være klar til fisk før de introduceres, det kaldes nitrogen cyclusen, og den skal også startes først, så når akvariet er fyldt med vand og filteret igang, så skal man lige smide noget fiskefoder i som opløses i vandet og bliver til ammoniak. Ammoniak er yderst giftigt for fiskene. Der dannes så nogle bakterier som omdanner ammoniak'en til nitrit, som også er giftigt for fiskene, men nogele andre bakterier dannes, som så omdanner nitrit'en til nitrat, som er knap så giftigt for fiskene. Nitrat'en opsuges dels af planterne som de bruger i deres vækst, men man fjerner også nitraten manuelt ved at skifte vand. En typisk nitrogen cyclus tager typisk 1-2 uger, derfor siger man at man først skal tilsætte fisk efter 2 uger.

Så, skal det gøres HELT rigtigt skal man starte cyclusen når baljen er fyldt og kørende, så skal man måle vandet for ammoniak og nitrit HVER dag, og først når man ikke længere kan måle nogen af delene, kan man tilsætte fisk. Med det sagt så findes der måder man kan sparke cyclusen igang hurtigere, man kan bruge vand fra et velkørende akvarie, som allerede er fyldt med bakterierne, man kan også smide noget filter snask fra et velkørende akvarie, i filteret på det nye, og man kan endda købe bakterierne på dåse og i pilleform, så akvariet er klar til fisk indenfor få dage.

Det der er aller vigtigst er, at man ikke tilsætter ALLE fiskene på én gang, tilsæt nogle få fisk ad gangen med en uges mellemrum, gerne mere, og start med de mest hårdføre fisk. Tilsætter man det hele på en gang får man et "spike" i ammoniak, så vandet bliver simpelthen forgiftet fordi de nye bakterier ikke kan følge med, og det kan føre til syge, og endda døde fisk.

• Maibrit Tilmeldt: mar 2013
    Svar: 11
    6 år siden

I et totalt nyopstartet akvarium ville jeg ikke gøre det, da filteret jo ikke er blevet indkørt. Jeg ville vente minimum en 14 dages tid.
    Pt. har jeg selv lavet en ny indretning (nyt bundlag, 2 nye planter og 3 sten) i mit Fluval Edge-rejeakvarium, hvor rejerne er kommet i 2 dage efter indkøring med gammelt filter, men det er jo noget helt andet når det hele er nyt.

• Patrick P Tilmeldt: mar 2013
    6 år siden

hvad så med mig, jeg har købt et brugt akvarium som har været velkørende med fisk og det hele... har nu haft det kørende i godt 2 dage, kan jeg så kommer fisk i her imorgen når butikken åbner? altså bare nogle få fisk... eller hvad?

• Lystfiskeren Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 30
    6 år siden

patrick p nej den chance ville jeg ikke tage

6 år siden

Hvor længe har akvariet været ude af drift?

• Frederik Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 15
    Svar: 247
    6 år siden

Mit akvarie har stået i næsten et år nu uden fisk. Og de vokser SÅ godt. Mine Anubias barteri har sat blomster op til flere gange nu.

6 år siden

Frederik, jeg har dælme undret mig meget over dit valg at lade akvariet stå uden fisk, det gør ingen gavn overhovedet, fiskenes affald bidrager en del til planternes vækst, især hvis man ikke bruger gødning.

• Frederik Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 15
    Svar: 247
    6 år siden

gødning er der blevet brugt en del af Christian

6 år siden

Ok, det ser bare ud til på dine billeder, at dine planter lider af næringsmangel.

6 år siden

Christian: det har maks været ude af drift nogle timer... også kom jeg vand i og lod det køre sådan (uden planter), dag efter ved middagstid satte jeg planter i... så hvis du mener hvornår pumpen er blevet sat igang i det nye vand, så har den kun været ude af drift i nogle timer...

6 år siden

Har du genbrugt grus, filtermaterialer osv? Hvad er nogle timer, er det 3-4 timer, eller 10-12 timer?

6 år siden

har alt det filter materiale i filteret, som var i filteret (har ik haft den åbent) da det er mit første akvarium skal jeg lige finde ud af de ting først
    - og med hensyn til sten/grus så har jeg genbrugt det jeg fik med i akvariet, da det ik var ret meget, så der er kommet nyt grus til at supplere op
    og vi snakker nok omkring 4-5 timer for at være på den sikre side, men i mit hoved kan jeg lige få det til lidt mere end 3,5 time

men mener du hvornår jeg kom vand i og satte pumpen igang, eller hvornår jeg satte planterne i?

6 år siden

Jeg mener hvor lang tid der gik før pumpen blev slukket, til den var igang igen i akvariet.

Hvor stort er akvariet, og hvilken type filter er det? (indvendigt, spandfilter eller noget helt tredje?)

6 år siden

så der det de der lidt over 3,5 time, men for sikkerheds skyld, lad os sige 4-5 timer...

mit akvarium er på 54 liter, og det er et indvendigt filter

6 år siden

ok, i med et par småfisk i morgen, men lad nu være med at købe fisk som bliver for store til dit akvarie, jo større de bliver jo mere sviner de i vandet, også når de er små, og lad være med at smide ret mange i her i første ombæring.

Svar til: Fisk i vandet før tid?

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...