Tim NTim NBruger på akvarie - danmarks største akvariegalleri
Dato: 2014-1-1

Tim N Tilmeldt: apr 2013
Emner: 33
Svar: 194
Akvarier: 7

Hjælp til Cichlide opstart

Hej Alle sammen
- jeg har lige anskaffet mit et brugt 400L akvarie, som jeg har tænkt mig at bruge til cichlide akvarie.
- jeg har tænkt mig at anskaffe mig et frontosa par og så en håndfuld Malawi cichlider.
jeg har en 3D baggrund i .
- hvor meget sand vil i tro jeg skal bruge og skal det være cichlide sand eller er det fint med kvart sand ?

Gå til sidste svar »

Svar til: Hjælp til Cichlide opstart

• Frederik Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 15
    Svar: 256
    Akvarier: 3
    4 år siden

Cichlidesand skal i, da det er fint på samme måde som det er groft. Det er fint så de kan tage det i munden og spyt det ud ad gællerne så de bliver renset for f.eks. madrester. Så er det groft på den måde, at når de glider hen over sandbunden kan de rense skæl og kløe gammelt skæl af. Og hvor meget sand der skal i. Jeg har ca 5 cm højde i min malawitank da nogle godt ville grave sig lidt ned i det Held og lykke

4 år siden

PS.
    Frontosa bliver store og kræver meget plads, og med en 3D baggrund i+sten eller andre former for huler til malawierne, skal du virkelig sørger for der er nok med svømmeplads og plads på bunden til dem også

• Tim N Tilmeldt: apr 2013
    4 år siden

Hvor mange kg. Sand har du brugt?
    Og ja kan godt være frontosa'erne bliver for store til sidst men køber den fra små og så må vi se

4 år siden

De sække jeg køber, indholder 25 kg cichlidesand pr sæk. Og jeg bruger halvanden sæk til mit 575L så det er omkring 37,5 kg.

Så jeg tror nok en sæk med 25 kg er nok til at dække bunden med et passende lag, så cichliderne har noget at hygge sig med

4 år siden

Så vil jeg starte med en sæk

• Saad S Tilmeldt: apr 2013
    Emner: 6
    Svar: 244
    Fotoalbum: 1
    Videoer: 2
    4 år siden

det godt nok meget sand

4 år siden

Aj hvorfor?
    - i mit selvskabsakvarie på 325L har jeg da 50L sand i
    Det ligger ca. 8 cm. Hvor det er højest
    Men planterne elsker det, de står godt fast i sandet og der er plads til rødderne kan vokse

4 år siden

Målene på mit akvarium er 160:L 60:D 60:H. Der er 5 cm sand stor set over alt. Mine cichlider elsker det, da de både graver sig ned i det, laver ''bjerge'' af sand osv. Jeg havde nogle cichlider der desværre døde, som lavede yngel ved de bunker af sand de lavede. Fik af hvide af en god ven som har et 1000L akvarie med amerikanske cichlider, at jeg endelig ikke skulle spare på sandet

4 år siden

Nu vejer sandet også mere end det fylder. En sæk er ca. 60 cm høj og mellem 20 og 30 cm bred og indholder de 25 kg sand

• Nikolaj H Tilmeldt: jan 2014
    Svar: 15
    Akvarier: 1
    4 år siden

Nu har jeg haft en del cichlider, og vil give dig et godt råd. Hold fisk fra den samme sø sammen istedet for at blande de to søer sammen. Det er sjovere at se når det kun er Malawi eller kun tanganikya

4 år siden

Hvordan sjovere?

4 år siden

Hej jer der er med i denne tråd har i flamingo eller lignende i bunden ?

4 år siden

Jo hvis du kun har Malawi deri så vil du se at de yngler og leger/ slås med hinanden. Plus så vil du få en mere naturlig opførsel fra fiskene fordi det minder om der hvor de kommer fra. Men kan godt forstå du vil have frontosa, en mega flot fisk . Men prøv da at undersøg hvad for nogle tanganikya er flotte og store men igen du kan også blande dine fisk .

4 år siden

Men du skal jo også vide hvad du havde tænkt dig med dit akvarie ? Vil du have små cichlider eller store? Rov cichlider eller rolige cichlider ? Er der nok gemme pladser til alle fisk ? Hvor mange hunner skal den han evt have ? Havde jeg været dig så havde jeg opgraderet til en 660 liters og smidt flagtail, frontosa , arowana og et par rigtig flotte L maller

4 år siden

Det vil jeg lige overveje tak for tippet

4 år siden

Var så lidt, husk hvis du handler rigtig kan du godt få en billig arowana. Tjek rovfisk. Dk

4 år siden

Vil vildt gerne have rov fisk men så skal jeg have en større balje

4 år siden

Få dig en større balje , vi opgradere snart til en 2300 liters . Vi skal bare lige have fundet ud af at få den ind af døren så kommer der muligvis også en datnioides microletis i baljen

4 år siden

Puha bare det var mig der havde råd til det
    Vil så gerne lave en kæmpe balje fra bunden af , men pengene er ikke lige med mig

4 år siden

Nej det koster jo så desværre en halv bondegård. Men man kan jo starte ud i de små akvarier også spare sammen

4 år siden

Det er det jeg er igang med
    - er bare ikke så god til at skille mig af med dem igen :))

4 år siden

Ville lige understrege, hvis du ikke har haft cichlider, skal du nok starte med et lille akvarium hvor du kan lære af dine fisk og så byg videre på det f.eks. hvordan passer yellow-tail cichlide sammen med chipokae cichlide?
    Jeg ville måske vente med at købe frontosa da de mest er rolige langsomme cichlider men også kan blive meget aggressive. De er jo rovfisk og ville æde alt yngel og mindre cichlider så de ikke når at formere sig.

4 år siden

Helt enig med Frederik

4 år siden

Hmm.....
    - kunne godt være jeg skulle tænke en ekstra gang over de frontosa'er. Men de er bare så flotte og spændene

4 år siden

Ja. Så en meget stor en inde i Den Blå Planet.

4 år siden

Jo de er flotte, men så skal du ikke blande den med små Malawi jeg startet ikke ud med små cichlider , jeg lærte bare hen af vejen.

4 år siden

Der er flere der mener at de godt kan gå sammen hvis man anskaffer sig frontosa'en som lille ungfisk og der er flere der gør det

4 år siden

Ja men de Malawi du ser i video er rov Malawi , derfor kan det gå

4 år siden

Hvordan ved man det ?
    Spørger non dumt ?

4 år siden

Der skal man kende arterne, men en del af rov cichliderne er strømlignet så de kan svømme hurtigere . Det var noget du skulle prøve, et akvarie med kun rov cichlider i

4 år siden

Det kan være det bliver næste gang
    Tror de alm. Cichlide er lidt nemmere at finde viden om og sådan
    Har også et par venner der har dem så der er lidt hjælp og erfaring at hente

4 år siden

Nem opstart.
    Electric golden cichlide. nemt at holde, nemt at yngle.
    Red Zebra cichlide. Det samme.
    Yellow-Tail cichlide. Det samme.
    Blue-Electric cichlide. Svær at yngle, nem at holde.
    Blue Zebra Cichlide. Kan være svær at yngle, nemt at holde.
    Prinsessen fra burundi. Kan være svær at yngle, ikke for mange par.

Det er en god begynder flok, og så er de også flotte

4 år siden

Okay , tak
    Har købt de første 3 men kan ikke huske hvad han sagde de hed

• Uffe O Tilmeldt: maj 2014
    Svar: 1
    3 år siden

Har zebra stribede Ciclider. Og de bliver mørke eller blå som store..

• Knud P Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 20
    Svar: 371
    Videoer: 6
    3 år siden

Ville også starte med en 25 kgs. sæk.. Kig hvor tyk mit lag er. Der har jeg 50 kg i

3 år siden

Uffe dem som du har i dit akvarium hedder Frontosa og de bliver kæmpe store. Se det billede jeg har postet længere oppe, det er en fisk på nok 15 - 20 år.

• Simone C Tilmeldt: apr 2017
    Svar: 1
    9 måneder siden

Hej jeg har et 96L og har sat ca 20kg cichlidesand i. Er det for meget? Vi skal kun have cichlider.

• Michael T Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 6
    7 måneder siden

husk nu at kigge mindste mål, på dit akvarie inden du får fisk!! frontosa skal mindst have 560liter akvarie, og skal have svømme længde ikk højde i akvariet.

men til mbunaer, skal du have sand i bunden. ca 5 cm højt fra bunden af. evt montere en tynd flamingo plade i bunden. for at beskytter dit glas, imod de sten du skal have i akvariet. så skal du dekorere, med sten der laver naturlige huler. hvor dine fisk, kan søge hen evt. plus dine sten, gir dig alger. som dine mbunaer ville skrabe af.

spørg gerne hvis der er andet:-)

Svar til: Hjælp til Cichlide opstart

Relaterede emner

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...